Kim jest Trener Wewnętrzny
Rolą Trenera wewnętrznego w firmie jest kompleksowe opracowanie i wdrażanie szkoleń oraz ewaluacja całego procesu szkoleniowego: ocena stanu wiedzy oraz umiejętności przed i po szkoleniu, a także projektowanie dalszych działań mających na celu wsparcie pracowników w ich rozwoju.
Dodatkową ważną rolę, jaką Trener pełni w organizacji to bycie istotnym łącznikiem pomiędzy pracownikami, a kadrą zarządzającą. Trener odpowiada za poziom jakościowy szkoleń, kierunek rozwojowy szkoleń oraz jednocześnie musi uwzględniać ich spójność z realizowaną strategią przedsiębiorstwa. Trener wewnętrzny to zaszczytne miejsce w organizacji. Kompetentny Trener powinien mieć silną pozycję w firmie, ze względu na swoje uczestnictwo w wielu płaszczyznach życia organizacji i często bardzo silny wpływ na jej rozwój.
Kiedy Twoja organizacja powinna rozważyć zatrudnienie i wykształcenie Trenera wewnętrznego
Jeżeli twoja firma:
- zatrudnia więcej jak 40 handlowców lub/i pracowników obsługi klienta
- wymaga utrzymywania kompetencji na wysokim poziomie
- wymaga standaryzacji kompetencji
Problemy z jakimi mamy do czynienia przy pracy z trenerami wewnętrznymi
Czy dotyczą też Twojej organizacji ?
- Często rekrutowani z wewnątrz organizacji – mają absolutny talent i chęci do tej pracy, natomiast brakuje sprawdzonych i efektywnych narzędzi. W związku z tym dochodzą do swoich kompetencji w dłuższym czasie. Przez co ich rola nie przynosi tak szybko oczekiwanych skutków
- Trenerzy wywodzący się z wewnątrz organizacji mają niejako „mniejszy autorytet” zgodnie z zasadą: „nikt nie jest prorokiem we własnym kraju”
- Często szkolenia wewnętrzne nie są systemowo powiązane z celami firmy, systemami ocen, kluczowymi procesami i procedurami
- Brakuje jednolitych standardów działania trenerów i wdrożenia ich w poszczególne działy
- Standardowe regułki obsługi klienta, recytowane skrypty – nie sprawdzają się – czyli problemem jest jak połączyć standardy z ludzkim podejściem do klienta, żeby nie czuł się jak kolejny numer do obdzwonienia, czy klient do „odhaczenia”.
Nasze rozwiązania
Kurs Trenera Wewnętrznego.
8 sesji po 3 dni / po 8 godzin dydaktycznych. 192 godziny praktycznych warsztatów. Egzamin certyfikujący.
Program może ulec zmodyfikowaniu pod kątem konkretnych potrzeb danej organizacji.
Numer sesji |
Tytuł sesji |
Zawartość merytoryczna |
Sesja Nr. 1 |
Rola trenera wewnętrznego w organizacji.Jak budować autorytet wśród swoich. |
- Specyficzna rola trenera wewnętrznego – jak pokonać – nikt nie jest prorokiem we własnym kraju
- Standaryzacja szkoleń- zalety i wady
- Czym jest autorytet i wiarygodność i jak go możesz zbudować:
- Merytoryczne przygotowanie
- Twoja historia , jako element budowania wiarygodności i autorytetu.
- Sposoby budowania wiarygodności:
- Bądź prawdziwy i spójny
- Bądź głęboko przekonany do tego co robisz, kim jesteś
- Jak przygotować się do zajęć:
- Postaw sobie cele zajęć, czyli „z czym mają wyjść uczestnicy po Twoim szkoleniu? „
- Przygotuj salę – ustawienie sali – wpływ na przebieg i charakter zajęć
6. Jak się przywitasz, co zrobisz i co powiesz w pierwszych 10 minutach szkolenia |
Sesja Nr. 2 |
Proces grupowy w szkoleniach wewnętrznych |
- Czym jest proces grupowy i jak wpływ na efektywność pracy szkoleniowej
- Szczególne różnice procesu grupowego w szkoleniach wewnętrznych
- Fazy procesu grupowego i ich wpływ na dynamikę szkolenia.
4. Jakie zachowania, myśli, uczucia, towarzyszą każdej z faz ? Co robić i czego nie robić jako trener w każdej z faz
- Faza formowania grupy ( szczególne cechy formowania w grupach wewnątrz organizacji)
- Faza oporu
- Faza kryzysu ( konfliktu)
- Faza normowania
- Faza działania
5. Jak rozpoczynać zajęcia.
- Ramy, cele, zasady
- Kiedy i jak stosować ice breakery, kiedy są zbędne ice breakery
6. Kluczowe błędy trenerów poszczególnych fazach procesu grupowego
7. Kiedy „nie niańczyć’ procesu grupowego |
Sesja Nr. 3 |
Badanie i analiza potrzeb rozwojowych w organizacji.
Szkolenia w sali. |
- W jaki sposób szkolenia wpisują się w politykę i strategię firmy – czyli właściwe miejsce szkoleń.
- Najczęstsze błędy firmy w ” osadzeniu’ szkoleń w organizacji.
- Badania potrzeb rozwojowych firmy
- Assesment center. Development center
- Wywiady i ankiety – jak konstruować, jak zadawać efektywne pytania ankietowe?
- Badanie 360
- Badania klienckie – Tajemniczy Klient.
- Inne źródła informacji.
- Opisy stanowisk
- Systemy motywacyjne
- Systemy ocen
- Procedury firmowe.
- Ocena efektywności szkoleń.
- Do czego naprawdę służą ankiety po szkoleniowe?
- Organizacja ucząca się- czyli jak wspierać rozwój poza sala szkoleniową
- E learning- zalety, wady, cele
- Dobre praktyki
- Budowanie kultury otwartości, dzielenia się wiedza.
|
Sesja Nr. 4 |
Narzędzia prowadzenia warsztatów, szkoleń – cz.1 |
- Co jest ważne w procesie uczenia się osób dorosłych.
- Cykl Kolba
- Doświadczenie i praktyka jako sprzymierzeńcy i wrogowie uczenia się nowych rzeczy u ludzi dorosłych
- Opór przed zmianą i nowymi umiejętnościami – jak zapobiegać i zniwelować opór.
- Bez celu, bez sensu- jak stawiać cele w każdym działaniu szkoleniowym.
- Zasady wyznaczania celów – cel jawne, cele fasadowe, cle merytoryczne
- Jak udzielać informacji zwrotnej .
- Gry szkoleniowe:
- Po co są gry szkoleniowe? Czemu służą?
- Jak podsumowywać gry szkoleniowe?
- Co dalej po grach szkoleniowych?
- Kluczowe błędy popełnianie podczas prowadzenia gier szkoleniowych
- Kiedy NIE stosować gier szkoleniowych.
- Metaplan:
- Cele metaplanu
- Jak prowadzić metaplan
- Jak podsumowywać metaplan.
- Ćwiczenia w grupach i parach.
- Kluczowe zasady prowadzenia ćwiczeń
- Jak opracować efektywne ćwiczenia w parach
- Jak podsumowywać ćwiczenia.
|
Sesja Nr. 5 |
Narzędzia prowadzenia szkoleń – cz.2. |
- Scenki:
- Jak opracować scenki
- Jak omawiać scenki
- Trudne sytuacje podczas scenek – ujawnienie braku kompetencji – jak sobie z tym radzić jako trener.
- Dyskusje i burze mózgów:
- Metody kreatywne
- Kapelusze de Bono – do czego naprawdę służą i jak z nimi pracować
- Metody podejmowania decyzji.
- Studium przypadku.
- Prowokacja i metody prowokatywne – mocne i skuteczne.
- Bajki, historie, metafory.
- Rekwizyty
- Wykorzystanie fragmentów filmów.
|
Sesja Nr. 6 |
Jak prowadzić szkolenia on the job.
Jak oceniać efektywność szkoleń on the job.
Prowadzenie sesji e- learnigowych, webinarów, sesji on-line. |
- czym są szkolenia on- th job.
- Jak efektywnie powiązać szkolenia on the job ze szkoleniami w sali.
- jak zaplanować szkolenie on the job z poszczególnymi pracownikami.
- Arkusz kompetencji, arkusz rozwoju.
- prowadzenie sesji on the job- kluczowe zasady.
- Wyznaczanie celów sesji
- Metody prowadzenia sesji – coachingowo, mentoringowo, dyrektywnie, konsultacyjnie
- Kiedy i jak stosować odpowiednie metody.
- Trudne sytuacje podczas szkoleń on – the job:
- Bunt uczestnika
- Cichy opór
- Jawna negacja.
- Sesje on line.
|
Sesja Nr. 7 |
Trudne sytuacje w pracy z grupą.
Trudne sytuacje w pracy on the job.
Trudni uczestnicy. |
- Skąd się biorą trudni uczestnicy i trudne grupy?
- Co to znaczy trudny uczestnik ?
- Rodzaje tzw. Trudnych uczestników i jak sobie z nimi radzić
- Sposoby radzenia sobie z tzw. trudnymi uczestnikami.
- Opór w grupie- skąd się bierze i jak sobie z nim poradzić.
- Jak rozpoznasz opór w grupie ?
- Kluczowe metody radzenia sobie z oporem w grupie
- Opór to reakcja na wcześniejsze wydarzenia i sytuacje a nie na Ciebie trenerze.
- Trudne sytuacje na szkoleniu.
- Skąd się biorą tzw. Trudne sytuacje podczas szkoleń
- Jak przeramować problemy w rozwiązania
- Jak neutralizować trudne sytuacje
|
Ostatnia, ósma sesja poświęcona jest powtórzeniu wszystkich aspektów sesji 1-7 i przygotowaniu do egzaminów. Każdy uczestnik, który zda pomyślnie egzamin, otrzymuje Certyfikat Trenera Wewnętrznego.
Zadzwoń, napisz, zapytaj.
Zapraszamy