Główne Cele: POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Celem szkolenia jest dobre przygotowanie merytoryczne pracowników jednostek służby zdrowia oraz instytucji działających w tym obszarze do zrozumienia istoty projektu, dobrego zarządzania nim po to by samodzielnie mogli skutecznie i efektywnie zaplanować, wdrożyć i realizować wszystkie elementy dotyczące zarządzania projektami tam, gdzie uznają zasadność ich przeprowadzenia.
Zarządzanie projektami coraz częściej staje się niezbędną umiejętnością w kierowaniu placówkami służby zdrowia. Spowodowane jest to coraz bardziej konkurencyjnym środowiskiem, jakim staja się system opieki zdrowotnej i świadczenia usług medycznych, wymogami prawa oraz regulacjami organów kontrolnych.
Zarządzanie projektami bezpośrednio wpływa praktycznie na wszystkie aspekty funkcjonowania podmiotów działających w systemie opieki zdrowotnej: racjonalizacja kosztów, zarządzania bieżące i strategiczne, planowanie, minimalizowanie ryzyka strat, budowanie wizerunku i przewagi konkurencyjnej, pozyskiwanie środków i generowanie przychodów.
PRZYKŁADOWE PROJEKTY,W KTÓRYCH MOŻE BYĆ WYKORZYSTANA WIEDZA ZDOBYTA W CZASIE SZKOLENIA
- tworzenie, rozwijanie lub prowadzeniem własnej działalności gospodarczej bez względu na jej wielkość (gabinet, przychodnia, centrum medyczne, szpital), strukturę własnościową i źródło finansowania świadczonych usług
- restrukturyzacja i przekształcenia jednostek opieki zdrowotnej
- inwestycje w jednostkach służby zdrowia
- dotyczące badań klinicznych
- badawczo-rozwojowe
- analityczne, także analiza rynku i otoczenia konkurencyjnego
Po szkoleniu uczestnicy będą posiadali wiedzę i umiejętności z zakresu profesjonalnego, kompleksowego i skutecznego zarządzania projektami. W czasie zajęć poznają umiejętności niezbędne do stosowania zaawansowanych technik decyzyjnych, analitycznych, kontrolnych, planistycznych oraz organizacyjnych, które umożliwiają zwiększenie efektywności zarządzania i realizacji celów strategicznych.
Uczestnicy poznają pojęcia związane z projektem i cechy projektu. Będą wiedzieli, jak zarządzać projektem, jak wygląda organizacja i cykl życia projektu. Poznają metodyka PRINCE2 – jej model procesowy oraz strukturę organizacyjną. Będą wiedzieli, jakie są czynniki sukcesu projektu, zasady dobierania zespołu projektowego, komunikacji w zespole oraz oceny i zarządzania ryzykiem w projekcie.
Uczestnicy będą potrafili przygotować projekt, czyli ocenić go i opracować biznesowo, zrekrutować zespół, określić podział prac i rozdzielić etapy projektu, szczególnie dla usług występujących na rynku usług medycznych.
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich, którzy chcą profesjonalnie przeprowadzać projekty medyczne. W szczególności:
- kadra managerska i fachowa (specjalistyczna) firm (także farmaceutycznych), instytucji, instytutów badawczych, think-tanków, jednostek administracji odpowiedzialnych za kreowanie i kontrolowanie rynku szeroko rozumianego systemu opieki zdrowotnej oraz organizacji biorących udział w projektach medycznych
- kadra ww. instytucji biorąca udział w projektach medycznych jako: wykonawcy, współautorzy i autorzy, szefowie projektów, audytorzy
- dyrektorzy, lekarze naczelni, pielęgniarki naczelne, wewnętrzni audytorzy i pracownicy działów kontroli, pracownicy działów zamówień publicznych, pełnomocnicy do spraw jakości, kierownicy działów delegowani do zarządzania ryzykiem przez dyrektorów szpitali
- 2 godziny indywidualnych konsultacji telefonicznych z Trenerem prowadzącym
- Certyfikat
1. OCZEKIWANIA I REFLEKSJA UCZESTNIKÓW
- Doświadczenie uczestników w kierowaniu i braniu udziału w projektach
- Analiza: gdzie zarządzanie projektem i pracę projektową warto stosować w branży medycznej
- Specyfika projektów medycznych i projektów stosowanych w systemie opieki zdrowotnej
- Projektowanie rozwiązania dla usług medycznych
- Projekt nowego rozwiązania jako zmiana dotychczasowych regulacji i prawa
2. PODSTAWOWE POJĘCIA
- Podstawowe pojęcia i role związane z zarządzaniem projektami
- Globalne standardy zarządzania projektami PMBOK oraz PRINCE II
- Struktura organizacyjna a zarządzanie projektem
- Klasyczne obszary zarządzania projektami
- Organizacja i cykl życia projektu
- Kluczowi udziałowcy projektu
- Procesy projektowe.
3. PRZYGOTOWANIE PROJEKTU
- Stworzenie zespołu zarządzającego projektem
- Definiowanie celów projektu
- Ustalenie sposobu realizacji projektu
- Określenie uzasadnienia biznesowego
- Planowanie prac i elementów sterowania w projekcie
- Zintegrowanie zarządzania projektami z kulturą organizacji
- Harmonogram projektu: diagram sieciowy, ścieżka krytyczna, rezerwy czasowe, kamienie milowe
4. ZARZĄDZANIE ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W PROJEKCIE
- Definicja, cele
- Przeglądy projektu
- Rozwiązywanie problemów
- Pozyskiwanie sponsora i kryteria pozyskiwania
5. ANALIZA RYZYKA W PROJEKCIE
- Zarządzania kosztami projektu
- Specyfika analizy ryzyka
- Planowanie, identyfikacja i ocena ryzyka
- Sposoby monitorowania ryzyka i metody podejmowanych reakcji na ryzyko
- Formularz ryzyka.
6. KOMUNIKACJA W PROJEKCIE
- Podstawowe reguły komunikacji w projekcie
- Modele komunikacyjne
- Systemy wartości w projekcie
- Negocjacje i sprzedawanie Projektu
- Utrzymywanie relacji w zespole i z otoczeniem
- Coaching i podnoszenie kwalifikacji zespołu projektowego
7. TRZY FAZY ŻYCIA PROJEKTU
- Faza realizacji projektu (Budowanie zespołu, Realizacja prac projektowych)
- Faza monitorowania i kontroli projektu (Raport statusu projektu, Wniosek o zmianę)
- Faza zamknięcia projektu (Dokument podsumowania projektu)
- Gromadzenie i archiwizacja doświadczeń projektowych
Część teoretyczna i merytoryczna uzupełniają się. Całe szkolenie będzie miało formę interaktywnego warsztatu szkoleniowego z użyciem nowoczesnych technik i form szkoleniowych, także technik multimedialnych. Wykorzystanie zostanie praca z komputerem, programem do analizy projektów oraz tabletem, w części poświęcone komunikacji w projekcie, jako narzędziem służącym do nagrywania scenek rozmów:
Poza elementami „mini-wykładów” dominuje forma praktyczna. Celem jest umożliwienie uczestnikom nabycia kluczowych dla nich umiejętności, wzmocnienie pożądanych postaw oraz przekazania konkretnych i przydatnych narzędzi do wykorzystania następnego dnia w pracy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane następujące narzędzia dydaktyczne: