Główne cele: POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Doskonalenie Kompetencje zawodowe personelu medycznego w obszarze profesjonalnej obsługi pacjenta zgodnie z uwzględnieniem Karty Praw Pacjenta:
- 11 zasad skutecznego motywowania pacjentów
- Standardy procesu obsługi pacjenta/klienta
- Sposoby postępowania w sytuacjach trudnych
- Umiejętność oferowania usług medycznych pod potrzeby pacjenta/klienta
- Standardy postępowania personel medyczny-pacjent jako warunek skutecznego leczenia
- Profilaktyka wypalenia zawodowego
- Jak rozwiać wątpliwości pacjenta/klienta czyli sekret radzenia sobie z zastrzeżeniami
- Sytuacje trudne i konfliktowe w rozmowie telefonicznej
- Stres a obsługa pacjenta/klienta
Uczestnicy po szkoleniu będą potrafili
- poprawnie zawierać konkretne ustalenia z klientami/pacjentami
- egzekwować wcześniejsze ustalenia w sposób odpowiedni do sytuacji
- radzić sobie z zastrzeżeniami klientów/pacjentów
- skutecznie motywować pacjentów/klientów do przestrzegania zaleceń lekarskich
- proponować odpowiednie usługi medyczne lub preparaty lecznicze w zależności od potrzeb pacjenta/klienta
- aktywnie słuchać pacjentów/klientów z pełnym zrozumieniem
- umiejętnie obsłużyć pacienta/klienta przez telefon czy też za pomocą wiadomości mailowej
- zachowywać spokój w sytuacjach stresowych
Kompetencje społeczne
- Poprawa komfortu pracy w obsłudze pacjenta
- Wzrost zadowolenia z pracy
- Wzrost zaufania i autorytetu wśród pacjentów
- Wzrost skuteczności terapii długoterminowych
- Pozyskanie nowych pacjentów
- Minimalizowanie sytuacji konfliktowych
Wszystkie stanowiska pracy związane bezpośrednio z obsługą pacjenta: pielęgniarka, położna, lekarz, fizjoterapeuta, technik (radiolog, rehabilitacji), magister farmacji, rejestratorka medyczna itd.
- Certyfikat
- Uczestnicy po szkoleniu będą wiedzieć:
- Jaki jest standard obsługi pacjenta
- Jaki jest standard rozmowy telefonicznej
- Jakie są zasady pisania wiadomości mailowych
- Jakie są prawne aspekty ochrony danych osobowych
- 11 zasad skutecznego motywowania pacjentów
- Co to jest Adherence, Compliance, Persistance
- Ile pieniędzy co roku traci budżet państwa i placówki z powodu nie przestrzegania zaleceń lekarskich
- Jaka jest profilaktyka wypalenia zawodowego
1. KOMUNIKACJA, JAKO SZTUKA POROZUMIEWANIA SIĘ I ZARZĄDZANIA EMOCJAMI W RELACJACH JA – PACJENT.
- Efektywna komunikacja w relacjach Efektywna komunikacja w relacjach pacjent – pracownik systemu ochrony zdrowia.
- Aktywne słuchanie i obserwacja zachowań niewerbalnych, czyli o roli odbiorcy
- Rozpoznawanie języka ciała, czyli jak rozpoznać nieufność, gniew, nerwowość, znudzenie
- Słuchanie i obserwowanie, czyli jak uczulić się na ton głosu, okazywać zrozumienie dla uczuć, utrzymywać kontakt wzrokowy, etc.
- Zadawanie pytań, czyli jak pytać jasno i konkretnie, uzyskiwać dodatkowe informacje, rozważać każde pytanie nim udzielimy odpowiedzi.
- Zadawania pytań otwartych i zamkniętych i okazywanie zrozumienia
- Postawa, kontakt wzrokowy
- Parafrazy
2. 11 ZASAD SKUTECZNEGO MOTYWOWANIA PACJENTA
- Co to jest motywacja?
- Teorie i definicje motywacji.
- 11-zasad skutecznego motywowania – teoria
- Co motywuje pacjentów do leczenia?
- Jak wygląda proces decyzyjny każdego człowieka?
- Ćwiczenie „od tej strony cię nie znałem” – umiejętność przełamywania barier
- Umiejętność rozpoznawania rzeczywistych potrzeb i zaspokajanie ich
- Sztuka etycznej perswazji
- Jak nie poddać się manipulacji?
3. UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTOWANIA INFORMACJI, JAKO METODA MOTYWOWANIA PACJENTÓW, RODZINY I…. SAMYCH SIEBIE
- Skupienia uwagi poprzez gestykulację dopasowaną do słów, używanie zrozumiałych terminów i odpowiednie tempo mówienia.
- Logiki wypowiedzi, dzięki jasnej strukturze i podsumowaniom
- Zwiększenia akceptacji wysuwanych propozycji poprzez dopasowanie wypowiedzi do poziomu słuchaczy, wypunktowanie korzyści i zaangażowanie
- Moje preferencje i zdolności w relacjach i komunikacji z innym człowiekiem w sytuacjach zawodwych i prywatnych
- Osądzanie (krytyka, obrażanie, oskarżanie)
- Pozycja dominacji (np. grożenie, rozkazywanie, moralizowanie)
- Uciekanie od cudzych problemów
- Blokady językowe („zabójcze frazesy”)
4. INFORMACJE ZWROTNE ORAZ SZTUKA ZAPOBIEGANIA I ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
- Zasady informacji zwrotnej.
- Skuteczne posługiwanie się informacja zwrotną.
- Znaczenie informacji zwrotnej w relacjach rehabilitant – pacjent/rodzina.
- Jak sobie radzę i unikam, a jak powinienem sobie radzić i unikać konfliktów i nieporozumień w komunikacji
- Style komunikacyjne w relacji ja – pacjent, ja – rodzina pacjenta
- Styl skupiony na zadaniach a styl skupiony na relacjach- wady i zalety w relacjach
- Rozpoznawanie stylu naszego rozmówcy.
- Rozpoznawanie potrzeb rozmówcy, jak do niego dotrzeć?
- Poznanie silnych stron i ograniczeń wynikających z różnych stylów komunikowania się ludzi.
- Jaką rolę pełnię w zespole, jak się komunikuję, a jak rzeczywiście jestem postrzegany
5. SPOSOBY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH TRUDNYCH Z PACJENTAMI/KLIENTAMI
- Typologia pacjenta
- Metaprogramy:
- Autorytet wewnętrzny lub zewnętrzny
- Zgodny lub negujący
- Systematyczny lub chaotyczny
- Osobisty lub rzeczowy
- Nastawiony na cele lub problemy
- Praktyczne sposoby rozpoznawania poszczególnych typów osobowiści.
- Praktyczne sposoby obsługiwania danego pacjenta
- Cztery typy zachowań:
- Asertywne, agresywne, bierne (uległe ), manipulacyjne. Jak się objawiają? Po czym je poznać? Jakie są skutki każdego zachowania (w zależności czy reprezentuje je pacjnet czy personel medyczny)
- Co to jest asertywność?
- Co nam daje asertywność?
- Czterostopniowy asertywny schemat obrony własnych granic.
- Asertywna odmowa czyli zasada zdartej płyty.
- Praktyczne ćwiczenia postaw asertywnych wobec trudnych czy roszczeniowych pacjentów
6. STANDARDY POSTĘPOWANIA PERSONEL MEDYCZNY-PACJENT JAKO WARUNEK SKUTECZNEGO LECZENIA
- Jak radzić sobie z odmową;
- Pokonywanie zastrzeżeń – schemat;
- Rodzaje zastrzeżeń: Zastrzeżenia jawne (rzeczywiste i zastępcze) oraz ukryte;
- Nieporozumienie-Obojętność-Sceptycyzm
Technika radzenia sobie z zastrzeżeniami w 3 krokach - Ćwiczenia radzenia sobie z obiekcjami u pacjenta
- Różne zachowania pacjentów
- krytyka na tle konkurencji
- zgłaszanie żądań
- przepytywanie przez pacjenta
- „nie jestem zainteresowany…”
- „interesuje mnie wyłącznie…”
- „niech Pani mówi ja tylko słucham”
- klient nie daje uwagi
- Różne techniki radzenia sobie w sytuacjach trudnych:
- Docenienie znawstwa
- Poszukiwanie krytyki
- Technika zdartej płyty
- Zapytanie o powód niechęci
- Rola intencji w zadawaniu pytań
- Przyznanie się do kłopotu
- Zainteresowanie światem pacjenta
7. DOSKONALENIE PROCESU OBSŁUGI PACJENTA
- Standardy procesu obsługi
- Karta praw pacjenta
- Ćwiczenia dotyczące powyższych zagadnień
- Co gwarantuje sukces w relacji personel medyczny pacjent czyli o podstawowych kompetencjach w tym zawodzie
- Niezbędnik pracownika służby zdrowia czyli zbiór zasad postępowania na tym stanowisku
- Co zapewnia sukces w relacji personel medyczny-pacjent?
- Co buduje zaufanie i autorytet lekarza, pielęgniarki czy farmaceuty?
- Odsetek osób chorych przewlekle, którym zdarzyło się nie wykupić recepty ze względu na cenę leku
- Jak skutecznie komunikować zalecenia terapeutyczne, aby pacjenci stosowali się do zaleceń
- Zasady budowania współpracy długoterminowej w leczeniu pacjentów
- Współodpowiedzialność ”białego” personelu za efektywność ordynowanej terapii
- Możliwości wpływu lekarza/pielęgniarki na poprawę adherence
- Praktyczne ćwiczenia powyższych tematów
Szkolenia będą odbywać się w formie warsztatowej. Większość czasu przeznaczono na ćwiczenia, dzięki którym uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności. Szkolenie koncentrować się będzie na praktycznych aspektach w obsłudze pacjenta. Warsztat składać się będzie z ćwiczeń indywidualnych, ćwiczeń w parach bądź trójkach oraz scenek relacji persponel medyczny – pacjent/rodzina pacjenta. Krótkie części teoretyczne będą prowadzone w formie aktywnego wykładu z wykorzystaniem prezentacji oraz dyskusji moderowanej. Podczas treningu będą wykorzystywane pomoce wizualne: prezentacja PawerPoint, flipchart, filmy, gry symulacyjne.