Skuteczna profesjonalna komunikacja w zarządzaniu pozwala osiągać wyniki i budować efektywne zawodowe relacje ze współpracownikami oraz budować autorytet managera w pracy i środowisku poza biznesowym.
Celem szkolenia jest zdobycie przez uczestników wiedzy i nabycie umiejętności dotyczących stosowania i wykorzystania nowoczesnych technik i metod skutecznej komunikacji zarządczej, managerskiej w relacjach biznesowych w środowisku pracy oraz pozazawodowych.
Właściwy, skuteczny i dopasowany do potrzeb proces przekazu informacji ma bezpośredni wpływ sukces firmy i jakość zarządzania pracownikami. Jakość komunikacji wpływa bezpośrednio na to jak rozumiemy innych i jak sami jesteśmy przez inne osoby zrozumiani, co ma szczególne znaczenie w relacjach pomiędzy osobami współpracującymi w ramach jednej organizacji. Komunikacja to psychologiczny proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą.
To proces, który zachodzi nieustannie. NIEZBĘDNY W ZARZĄDZANIU.
W czasie szkolenia uczestniczy wykonają unikalne testy diagnostyczne pozwalające nauczyć się:
- rozpoznawać i zarządzać potrzebami własnymi oraz partnerów w zakresie dobrej komunikacji biznesowej,
- zrozumieć sposób komunikacji w zespole rozumianym jako:
- „moje relacje i komunikacja z klientem wewnętrznym”
- „moje relacje i komunikacja z klientem zewnętrznym”
- „moje relacje i komunikacja z całą organizacją”
- umiejętności rozpoznawania potrzeb drugiej strony ze szczególnym uwzględnieniem zmniejszania ryzyka konfliktu oraz nieporozumień, a jeśli do nich dojdzie umiejętnego rozwiązywania ich
- budowanie i wzmacnianie autorytetu za pomocą sprawnej komunikacji
Uczestnicy:
- Poznają zasady obowiązujące w profesjonalnej managerskiej komunikacji biznesowej;
- Poznają swoje mocne i słabe strony w zakresie komunikowania się;
- Opracują sposoby poprawy efektywnego komunikowania się w zarządzaniu
- Nauczą się korzystać z asertywności tak by nie przenosić trudnych doświadczeń z pracy na postrzeganie samych siebie;
- Będą sobie radzili w rozmowach z tzw. trudnym, roszczeniowym podwładnym, współpracownikiem oraz klientem (jeśli zajdzie taka potrzeba).
- Będą umieli wzmacniać swój autorytet i służbową pozycję.
- Nauczą się pewności siebie bez względu na stopień negatywnych i trudnych emocji jakie mogą ich spotkać ze strony rozmówcy.
Ponadto Uczestnicy rozwiną:
- Umiejętność poznawania siebie samego i swoich potrzeb w celu polepszenia efektywności komunikowania się w relacji manager – podwładny, manager – zespół.
- Zdolność zrozumiałego prezentowania oczekiwań wobec podwładnych, warunków i zasad współpracy w celu zwiększenia skuteczności zarządzania.
- Umiejętność unikania i rozwiązywania ewentualnych konfliktów wynikających z niewłaściwego zrozumienia intencji oraz emocji z definicji wpisanych w trudne sytuacje zawodowe.
- Wiedzę dotyczącą dopasowania swojego wizerunku i sposobu komunikowania się do określonych sytuacji i potrzeb.
- Znajomość psychologicznych typów osobowości warunkujące sposób komunikowania, myślenia i działania w procesie zarządzania.
- Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
- Menedżerów
- Szefów
- Prezesów
- KAM
- Zarządzających Zespołami
- Osób prowadzących działalność gospodarczą
Lokalizacja szkolenia
- Hotel Oliwski, http://www.hoteloliwski.pl/kontakt/mapa/
- CERTYFIKAT
- KAŻDY UCZESTNIKÓW SPOTYKA SIĘ INDYWIDUALNIE Z TRENEREM NA OK. 15- 20 MINUT I OTRZYMUJE WSKAZÓWKI DOPASOWANE DO RZECZYWIŚCIE ZDIAGNOZOWANYCH POTRZEB
- W okresie 30 dni po zakończeniu każdego z warsztatów, uczestnicy mają możliwość 30 minutowej konsultacji telefonicznej z trenerem.
- Każdy z uczestników otrzyma indywidualne wskazówki i mapę drogową do dalszego postępowania.
- Wiedza zdobyta w czasie szkolenia może zostać wykorzystana nazajutrz po warsztacie
- Wiedza ta ma praktyczne i efektywne zastosowanie w rozmowach w celu konstruowaniu przekazu, odpowiadania na potrzeby podwładnego, klienta wewnętrznego i zewnętrznego przy jednoczesnym zapewnieniu realizacji celów organizacji i budowaniu autorytetu Szefa
- Daje dobre efekty także, negocjacjach, etycznym wywieraniu wpływu i rozpoznawaniu rzeczywistych potrzeb drugiej strony.
MOCNE OTWARCIE
Pokazujące zagrożenia płynące z faktu braku komunikacji – szybkie wyciąganie wniosków bez wcześniej próby zapoznania się z sytuacją - dwa KRÓTKIE filmy szkoleniowe „Amerykański Szpital” i „Romantyczna kolacja”;
Dobra komunikacja managerska jako skuteczne i szybkie do wdrożenia narzędzie prowadzenia zespołu produkcyjnego.
Dlaczego w ogóle się komunikujemy? – mini wykład, case’y z życia zawodowego uczestników;
ĆWICZENIE „NATŁOK PRACY” – ZADANIA KOMUNIKACJI W PRACY MANAGERA I FUNKCJE W ORGANIZACJI:
- informacyjna
- zarządcza
- motywująca
- budująca zdrowe relacje
- zmniejszenie ryzyka popełnienia błędów
- budowanie wizerunku
- kontrolna
- rozliczająca
MODUŁ I
Komunikacja, jako sztuka porozumiewania się i osiągania celów managerskich w relacjach ja – współpracownicy.
- Efektywna komunikacja w relacjach podwładny - przełożony, przełożony – podwładny, ja – inni managerowie i współpracownicy na tym samym poziomie zależności i hierarchii służbowej.
- Aktywne słuchanie i obserwacja zachowania odbiorcy by aktywnie prowadzić rozmowę biznesową
- Słuchanie i obserwowanie, czyli jak uczulić się na ton głosu, okazywać zrozumienie dla uczuć, utrzymywać kontakt wzrokowy, etc.
- Zadawanie pytań, czyli jak pytać jasno i konkretnie, uzyskiwać dodatkowe informacje, rozważać każde pytanie nim udzielimy odpowiedzi, etc.
- Okazywanie zrozumienia
- Parafrazy - silne narzędzie - jak używać praktycznie
Ćwiczenie „Od tej strony Cię nie znałem” – umiejętność przełamywania barier
- Umiejętność rozpoznawania rzeczywistych potrzeb i zaspokajanie ich
- Sztuka etycznej perswazji
- Jak nie poddać się manipulacji?
MODUŁ II
Warunku niezbędne do dobrej komunikacji
- Jasność, zwięzłość, empatia - jak wykorzystywać trzy filary w praktyce?
- Świadoma „auto-kontrola” i „alter-kontrola”
- Przykłady i praktyczne zastosowanie pytań „auto-kontrolnych”: o co mi chodzi?, czy jasno to wyłożyłem?, czy tak jak chciałem, jak reaguje (zareagował) mój rozmówca?
- Przykłady i praktyczne zastosowanie pytań „Alter-kontrola” - dotyczących kontroli reakcji rozmówcy: czy wiesz, o co mi chodzi?, jak to rozumiesz, czy to jest możliwe do przyjęcia, co tym sądzisz?
- Zasada 3 sekund – daj rozmówcy odetchnąć
- Odzwierciedlanie – reguła podobieństwa
- Klaryfikacja - o co mi naprawdę chodzi?
- Dowartościowanie - jeśli Twój rozmówca dobrze czuje się w rozmowie z Tobą zawsze do Ciebie wróci
- Podsumowanie - zawsze warto podsumować najważniejsze fakty i myśli
- Ustal „bazę” do kolejnej rozmowy.
ĆWICZENIE „WSZYSCY CHCĄ CZEGOŚ ODE MNIE”
- Sztuka argumentowania - istota, ocena i umiejętności przekonywania
- Z kim rozmawiać, a kiedy nie rozmawiać - dyskusja moderowana, mini wykład, case’y z życia zawodowego uczestników
- Przygotowanie wypowiedzi
- fakty i rzeczowość
- przedstawienie swojego stosunku do zagadnienia
- wywarcie wpływu na słuchaczach
- szanowanie drugiej strony przy zachowaniu swojego stanowiska w danej sprawie
- wyższa samoświadomość
- mniejsze poczucie winy
MODUŁ III
Umiejętność prezentowania informacji
- Skupienia uwagi poprzez gestykulację dopasowaną do słów, używanie zrozumiałych terminów i odpowiednie tempo mówienia.
- Logiki wypowiedzi, dzięki jasnej strukturze i podsumowaniom
- Zwiększenia akceptacji wysuwanych propozycji poprzez dopasowanie wypowiedzi do poziomu słuchaczy, Zaangażowanie w rozmowę i płynące z tego korzyści
- 15 przykazań dobrego słuchacza
- Standard trudnej rozmowy
- Pułapki „łatwej” rozmowy
TEST DIAGNOSTYCZNY – MOJE PREFERENCJE I ZDOLNOŚCI W RELACJACH I KOMUNIKACJI Z INNYM CZŁOWIEKIEM W SYTUACJACH ZAWODWYCH I PRYWATNYCH
- Osądzanie (krytyka, obrażanie, oskarżanie)
- Pozycja dominacji (np. grożenie, rozkazywanie, moralizowanie)
- Uciekanie od cudzych problemów
- Blokady językowe („zabójcze frazesy”)
MODUŁ IV
Informacje zwrotne oraz sztuka zapobiegania i rozwiązywania konfliktów
- Zasady informacji zwrotnej.
- Skuteczne posługiwanie się informacja zwrotną.
- Znaczenie informacji zwrotnej w relacjach pomiędzy pracownikami
- Standard trudnej rozmowy
- Gra strategiczna XY
TEST DIAGNOSTYCZNY- JAK SOBIE RADZĘ I UNIKAM, A JAK POWINIENEM SOBIE RADZIĆ I UNIKAĆ KONFLIKTÓW I NIEPOROZUMIEŃ W KOMUNIKACJI
Style komunikacyjne w relacji ja – inni współpracownicy
- Styl skupiony na zadaniach a styl skupiony na relacjach- wady i zalety w relacjach
- Rozpoznawanie stylu naszego rozmówcy.
- Rozpoznawanie potrzeb rozmówcy, jak do niego dotrzeć?
- Poznanie silnych stron i ograniczeń wynikających z różnych stylów komunikowania się ludzi
MODUŁ VI
DELEGOWANIE ZADAŃ I EGZEKWOWANIE WYNIKÓW
Praca nad deficytami podwładnych/ dbałość o rozwój podwładnych/ poszerzanie
- zakresu działań dla podwładnych
Realizacja strategii w zderzeniu z działaniami bieżącymi :
- budowanie umiejętności widzenia „szerszego obrazu”, strategicznego kontekstu bieżących działań.
Wyjście z obszaru pracy operacyjnej - organizacja pracy podległych jednostek zamiast szczegółowego planowania zadań
- delegowanie zadań z założeniem tworzenia warunków samodzielności
- sposoby budowania zaufania do podwładnych przy delegowaniu zadań
- cedowanie odpowiedzialności na podwładnych, egzekwowanie rezultatów, skupienie na efekcie
- motywacyjne rozliczanie z zadań
- budowanie wspólnoty dla osiągania wyników
MODUŁ VI
Konteksty wymiary wypowiedzi
- Informacje rzeczowe – czyli cos o sprawie,
- Ujawnianie siebie – czyli coś o sobie,
- Określenie relacji – czyli coś o partnerze rozmowy i o tym jak się do niego odnoszę,
- Apel czyli cos o oczekiwaniach.
- Jak przekazywać informacje nie wprost
- Rodzaje komunikatów
ĆWICZENIE „KIEROWNIK DZIAŁU, KTÓRY MA DOSYĆ” - PLANOWANIE KOMUNIKACJI I PRACY ORAZ OKREŚLANIE REZULTATOW
OBRONA CELU CZY OBRONA STANOWISKA?
TEST DIAGNOSTYCZNY – JAKĄ ROLĘ PEŁNIĘ W ZESPOLE, JAK SIĘ KOMUNIKUJĘ, A JAK RZECZYWIŚCIE JESTEM POSTRZEGANY
Case Study
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach oraz rozwiązywanie problemów w oparciu o przykłady zawodowe.
Całe szkolenie będzie prowadzone metodą warsztatową z użyciem nowoczesnych technik i form szkoleniowych, także technik multimedialnych. Poza elementami „mini-wykładów” dominuje forma praktyczna. Celem jest umożliwienie uczestnikom nabycia kluczowych dla nich umiejętności, wzmocnienie pożądanych postaw oraz przekazania konkretnych i przydatnych narzędzi do wykorzystania następnego dnia w pracy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane następujące narzędzia dydaktyczne:
- Prezentacja,
- Mini wykład,
- Scenki– jeśli będzie taka dyspozycja Zamawiającego nagrywane, analizowane i omawiane,
- Burza mózgów wraz z wypracowaniem przez uczestników rozwiązania,
- Analiza case’ów z realnej pracy uczestników szkolenia,
- Gry szkoleniowe,
- Ćwiczenia w rozmowach z pacjentem, rodziną i współpracownikami
- Rozwiązywanie praktycznych problemów, z jakimi pracownicy spotykają się w swojej pracy zawodowej.